Zespół Szkół w Jezierzycach

Gmina Słupsk
w liczbach
W sobotę 10 września 2016 r. dzieci uczące się języka kaszubskiego były na wycieczce w Gdyni. Program był bardzo bogaty. Zwiedziliśmy żaglowiec "Dar Pomorza" nazywany "Białą Fregatą"

W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej. Nazwa miała upamiętniać ofiarność pomorskiego społeczeństwa. W czerwcu 1930 r. po raz pierwszy stanęła na gdyńskiej redzie, a 13 lipca biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę.
Fregata została przekazana Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni i stała się "kolebką polskich nawigatorów".
W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej "Dar Pomorza" odbył 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej.

4 sierpnia 1982 r. formalnie wycofano "Dar Pomorza" ze służby a 16 listopada 1982 r.
został przekazany Narodowemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku.

Kolejnym punktem wycieczki był godzinny rejs po gdyńskim porcie, podczas którego mogliśmy podziwiać poszczególne części portu (pasażerską marynarki wojennej, promową, przeładunkową, stocznię). Stały tam większe i mniejsze statki (m.in. sześciopokładowy wycieczkowiec "Marina"

z Wysp Marshalla). Wysłuchaliśmy też ciekawej prelekcji o historii gdyńskiego portu i o samej Gdyni.

Po obiedzie wjechaliśmy kolejką na Kamienną Górę, skąd podziwialiśmy panoramę miasta, spacerowaliśmy po plaży (udało się nam nawet znaleźć okruchy bursztynu), odwiedziliśmy sklep ze słodyczami "Ciuciu", w którym odbył się pokaz ręcznej produkcji kolorowych cukierków

i lizaków - można też było zrobić tam zakupy. Ciekawym punktem programu była wizyta w Info Box Gdynia. Spacer zakończyliśmy na Placu Kaszubskim przy pomniku Antoniego Abrahama - kaszubskiego działacza, pisarza. żarliwego obrońcy polskości Pomorza.
Gdyania jest pięknym, nowoczesnym miastem, wybudowanym w modernistycznym stylu w latach trzydziestych XX wieku. Elewacje budynków mają kolor nadmorskiej plaży i jest nazywana miastem z morza i marzeń.